نحوه اجرای لوله کشی پنج لایه

نحوه اجرای لوله کشی پنج لایه

در نحوه اجرای لوله کشی پنج لایه و همچنین این مدل از اتصالات در لوله کشی که بسیار کاربردی می باشد، نحوه اجرای لوله کشی پنج لایه جهت کاربرد مهم در سیستم لوله کشی ۵ لایه، را باید استفاده از ابزارالات و اتصالات مربوط به این سیستم را فرا بگیرید. به بررسی بسیار دقیق نحوه ی اتصالات پنج لایه می پردازیم در مقاله نحوه اجرای لوله کشی پنج لایه با ما همراه باشید.

برش لوله ۵ لایه :

در نحوه ی اجرای اتصالات پنج لایه برش پنج لایه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد، برای انجام لوله کشی این مدل از اتصالات نیاز به طول های بسیار مختلفی از لوله ها می باشد. بریدن لوله های ۵ لایه برای رول های سایزهای ۱۶ تا ۳۲ میلیمتر با قیچی برش بسیار مخصوصی انجام می گیرد و برای بقیه ی سایزها (۴۰ و ۵۰ و ۶۳ میلیمتر) از دستگاه لوله بر استفاده می شود، قابل ذکر بوده است که استفاده از اره، سنگ فرز و … جهت برش لوله به هیچ عنوان مجاز نیست. برای انجام برش های پنج لایه، اول باید دهانه قیچی را به مقداری بسیار کافی باز کنید و سپس لوله بین فک و تیغه قیچی قرار می گیرد.

دقت کنید که تیغه در قسمت بالایی قرار گیری شود، ضمن بستن قیچی، باید تیغه قیچی بر لوله مماس باشد، در این حالت دستی که قیچی در آن می باشد را حول محور لوله، دوران آونگی می کنیمتا تیغه ها به راحتی و آسانی  در لوله فرو بروند و عمل بریدن لوله ها را بسیار سریعتر و بهتر انجام دهند. مزیت این مدل از اجرای اتصالات پنج لایه در آن است که سطح مقطع لوله تا حد ممکنی که بدانید، شکل دایره ای خود را حفظ می نماید، لازم می باشد که هنگام برش زدن، لوله کاملا صاف بریده گردد ( قیچی عمود بر محور لوله قرار گیرد).

پیشنهاد مطالعه مقاله نحوه اجرای لوله کشی پنج لایه : تولید کننده اتصالات پرسی

نحوه اجرای لوله کشی پنج لایه

روش خم نمودن لوله ۵ لایه:

یکی دیگر از نحوه های اجرای اتصالات پنج لایه این است که از مزایای لوله ۵ لایه انعطاف پذیری آن است  به شکلی که لوله در اکثر مسیرهای لوله کشی با در دقت به ضوابط فنی، به راحتی و آسانی خم خواهد شد. حداقل شعاع خم لوله، باید ۵ برابر قطرخارجی لوله باشد، توجه نمایید که بدلیل شعاع خم بالا در سایزهای ۴۰ ، ۵۰ و ۶۳ میلی متر مجاز به خم کاری نیستید و باید از زانویی ها استفاده نمایید. حداقل شعاع خم برای سایر اندازه ها برای اجرای اتصالات پنج لایه به شرح زیر می باشد:

خم نمودن لوله با دست: برای خم کردن لوله های سایز پایین با دست و بصورت دستی ، لوله را به طرزی  در دست داریم که انگشت شست هر دو دست در زیر لوله ها قرار بگیرد و با وارد آوردن فشار از طریق انگشت شست ها بر روی نقطهه های بسیار مختلف لوله و در فواصل بسیار کوتاه از هم، قادر به خم کردن لوله شوید. ( رنگ قرمز، چگونگی توزیع نیرو به نمایش در می آورد).

استفاده از دستگاه خم کن لوله: در برخی مواردبخشی از لوله که باید خم گردد در محلی  که امکان رساندن فنر خم لوله به آن اصلا وجود نداشته باشد. در اینگونه از مواردی که ذکر کردیم، از دستگاه خم کن لوله استفاده ی فراوان می کنیم. دستگاه خم کن لوله ها جهت خم کردن لوله با سایز ۱۶ الی ۳۲ میلیمتر استفاده ی بسیار زیادی دارد، لوله را در دهانه کمانی شکل دستگاه (فک متحرک) هستند و با آوردن فشار بر دسته دستگاه خم کن، فک متحرک به شکل پله ای به سمت جلو می روند و لوله پس از قرار گرفتن بین دو فک ثابت، خم می گردد.

انواع اتصالات در نحوه ی اجرای اتصالات پنج لایه کدام اند؟

با توجه به انتخاب انواع اتصال کوپلی، پرسی و مهره ماسوره ای در سیستم لوله کشی ۵ لایه،

روش اجرای این اتصالات به شرح زیر می باشد : باید توجه کنید که استفاده از روان کننده ها مانند گریس و روغن، جهت کاهش اصطکاک، سطح داخلی لوله با اُرینگ، به علت تأثیرات  بسیار زیاد غیر بهداشتی بر آب مصرفی و  تأثیرات بسیار مخرب بر اُرینگ ها، اصلا مجاز نیست. در نحوه ی اجرا اتصالات عبارت است از:

نحوه اجرای لوله کشی پنج لایه

اجرای اتصالات کوپلی: برای ارتباط لوله پنج لایه با اتصالات کوپلی، اول باید مهره را روی لوله وارد نمایید و پس از کالیبر کردن لوله طبق شرایطی که هست در این دستورالعمل، حلقه برنجی روی لوله وارد می گردد، نباید حلقه برنجی را به دلیل  راحتی برروی لوله قرار ندارد، از قسمت چاکدار آن با فشار بسیار زیاد از هم باز کنید که این کار عامل بسیار مهمی خواهد شد به ایجاد ترک هایی بر روی حلقه در اتصالات! این مورد که خواندید، در آینده باعث شکستگی و خوردگی حلقه برنجی(چاکدار) گردد و اتصال لوله کشی  دچار نشتی زیادی می شود. در آخر باید بدنه اتصال کوپلی با محلولی بسیار رقیق آب و مایع ظرفشویی آغشته شود و با فشار دست به داخل لوله وارد نمایید و با بستن مهره بر روی بدنه اتصال کوپلی و با آچار بسیار استاندارد و متناسب با همان سایز اتصال ، عمل آب بندی را اجرا کنید.

اجرای اتصالات پرسی: در اجرای اتصالات پنج لایه و نحوه ی اجرای آن، در اتصالات پرسی به دلیل یکی بودن ماسوره و اتصال، دو ارُینگ روی ماسوره پس از پرس کردن، عمل آب بندی شروع می شود. باید توجه کنید که پس از جا زدن اتصال پرسی بر روی لوله ها، ارتباط برقرار می گردد تحمل فشار کارکرد بلند مدت را هرگز ندارد، به همین جهت تداوم این ارتباط، ضروری است با اعمال نیرویی، لوله بین حلقه و ماسوره ثابت گردد تا بتواند در فشار ۱۰ bar (حداکثر فشار سیستم در عمر بلند مدت) سیستم را آب بندی کند در اتصال پرسی،حلقه مستقیم با استفاده از دستگاه پرس کننده که ۳ خط پرس بر روی حلقه ایجاد می کنید،لوله را بین خود و ماسوره یکپارچه با اتصال، ثابت خواهد شد.

نحوه اجرای لوله کشی پنج لایه :نحوه كار با دستگاه را توضیح دهید؟

در این کار و نحوه اجرای لوله کشی پنج لایه با استفاده از دستگاه در ابتدای کار همان اول فك پرس مورد نياز را انتخاب نمایید و از لحاظ تميز بودن، شرایط فک را با دقت بسیار زیادی بررسي كنيد.

پس از نصب اتصال روي لوله های لوله کشی، دهانه فك های پرس با فشار دادن قسمت انتهائی فك باز خواهند شد. در اين حالت، فك ها روي اتصال قرار می گیرند. با فشار دادن كليد دستگاه پرس، عمليات پرس شدن استارت می خورد و غلتك هاي متحرك به سمت جلو حركتی را آغاز می کنند. با رسيدن فشار هيدرولیکی دستگاه به حداكثر فشار، غلتك ها اتوماتیک وار به موقعيت اول بازمی گردند و عمليات پرس را تكميل مي نمایند.

در اين حالت مي توان فك های پرس را براي عمليات پرس ديگری آزاد کنید، دقت داشته باشید بايد در هنگام قراردادن دهانه قالب پرس برروي حلقه به اين نكته توجه اساسی نمايد كه لبه قالب با لبه پلاستیکی لبه اتصال درگیر باشند تا سه دايره پرس كننده از فک ها، بين اُرينگ ها قرار گیرد. اگر این شکلی نباشد دايره هاي پرس كننده روي ارُينگهای قرار گرفته شده و با پرس نمودن غير اصولي ارُينگ ها اتصالات اصلا آب بند نمي گردند.

نحوه اجرای لوله کشی پنج لایه

فهرست مطالب